Het onderwijs aan De Bijenkorf is gebaseerd op de ideëen van Jenaplan. Daarom richt de school zich op de volgende principes:
Principes
Brede persoonlijkheidsvorming
Naast de ‘gewone onderwijsdoelen’ zoals rekenen en schrijven, besteedt De Bijenkorf ook aandacht aan muziek, beeldende vorming, werken in de tuin, koken, houtbewerking en de sociaal-emotionele vorming.
Kennisoverdracht
Als opvoeders willen we dat de kinderen verantwoordelijke, sociale, creatieve en zelfstandige mensen worden. Naast sociaal-emotionele vorming zijn we van mening dat ook lezen, rekenen, schrijven, kennis van wereldoriëntatie, biologie, topografie, etc, belangrijk zijn. De landelijke vastgestelde doelen zijn hierbij richtinggevend.
Open planning
Er is in principe altijd ruimte voor spontane activiteiten. Op deze manier kunnen we inspelen op initiatieven en voorkeuren van kinderen, onverwachte gebeurtenissen of op nieuws.
Samenhang
Vooral via de projecten in de groepen zorgen we voor zoveel mogelijk samenhang in de activiteiten op school. Zo lopen het project thema’s als een rode draad door de schooldag.
Individualiteit
In onze school zijn we erop gericht dat ieder kind zo goed mogelijk presteert naar eigen kunnen (individuele leerprestaties) en daarnaast als groepslid een waardevolle bijdrage kan geven aan de groep als geheel.
Samenwerking
Samenwerken, elkaar helpen, samen spelen, samen beslissen, samen vieren. Dat alles maakt de school tot een leef-werkgemeenschap, waarin ook de ouders als partners zijn opgenomen. Dus is samenwerking tussen kinderen, tussen kinderen en groepsleiding en tussen ouders en school belangrijk.
Moraal
Op De Bijenkorf wordt expliciet aandacht besteed aan waarden, normen en verantwoordelijkheden. De leerlingen leren zorg te hebben voor elkaar, voor het materiaal, het lokaal en de omgeving van de school.